De borgerliga politikerna i Stockholms landstingshus fortsätter, med dagens paket för nolltolerans mot plankning, sitt korståg mot arbetarklassen. Som vanligt lyser den liberala oförmågan till djupare analys av problem igenom. Plankningen har ekonomiska orsaker och stoppas genom lägre avgifter, inte höjda tilläggsavgifter och hårdare tag.
SL:s ordförande, batongliberalen Christer G Wennerholm, vill höja tilläggsavgiften från nuvarande 800 kronor till 1200 kronor. Som tur är så är det Vägverket och inte han som bestämmer detta, därför är det inte alls säkert att en höjning kommer bli av. Tilläggsavgiften sätts i relation till biljettpriset och blir prejudicerande för hela landet, därför krävs det mycket för att Vägverket ska godkänna en ansökan om höjning. Vi har vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med Vägverket och de är skeptiska till att en ansökan om höjning av tilläggsavgiften kommer godkännas.
Borgarna hotar också med polisanmälningar av plankare och ökade befogenheter för SL:s personal, detta ska dock i dagsläget inte ses som annat än tomma hot. Det är inte troligt att varken snuten eller domstolarna skulle prioritera plankningsrättegångar och att SL:s styrelse skulle få igenom en lagändring som gav deras personal ökade befogenheter verkar inte heller särskilt troligt.
Trots svidande kritik från oppositionen så är borgarnas förslag i mångt och mycket en fortsättning på den av socialdemokraterna inslagna vägen, och en erfaren plankare skräms knappast av hot om effektivare spärrar och biljettautomater. Däremot är det sannolikt att hårdare krav på kontrollanterna, oavsett om det följs av en höjning av tilläggsavgiften eller ej, kommer leda till ett eskalerande av våldet i kollektivtrafiken.
Det är höga avgifter, inte låga tilläggsavgifter, som är anledningen till att folk plankar. En höjning av tilläggsavgiften leder endast till en upptrappad konflikt mellan trafikanter som inte har råd att betala och kontrollanter som hetsas att skriva ut allt fler böter. Det är en situation som inte gynnar någon.
Medan Göteborg sänker priserna och San Francisco utreder nolltaxa så visar borgarna i Stockholm sina rätta ansikten. Allt annat än en storsatsning på kollektivtrafiken är, med klimatförändringarna i åtanke, sjukt. Att gynna bilister på kollektivtrafikanters bekostnad och dessutom storsatsa på att sparka så hårt det bara går på den ekonomiskt svagaste gruppen i kollektivtrafiken är totalt vansinne!
Coolt att planka hänger med i teknikens utveckling och skaffar kommentarsfunktion..
Kan inte fatta att någon får böter överhuvudtaget, det är väl bara att beställa en SMS-biljett om man ser kontrollanterna komma
TTC: Det tar en stund att få sms:et och kontrollanterna godkänner bara sms som du haft i din telefon ett tag. Det iaf vad jag hört
Om höjningen av böter går igenom kommer det att påverka priset för oss som är med i planka.nu? dvs. kommer det bli högre avgifter eller klarar plankakassan trycket? Har frågat tidigar när det inte var klart om de skulle lägga fram förslag om höjda böter och fått svar att det ska gå bra ändå, men frågar igen nu för att se om det blivit några förändringar…
Jon: För det första är det är som sagt inte alls säkert att det blir nån höjning av tillägsavgiften. Men i dagsläget är plankas ekonomi så pass stabil att medlemskapskostnaden inte skulle behöva höjas. Högre bötesavgifter skulle antagligen också leda till att p-kassan fick fler medlemmar, så det är inget problem.