Mona Sahlin, partiordförande i Socialdemokraterna, arbetar för skattefinansierad kollektivtrafik. Det avslöjade hon i en debattpanel om klimaträttvisa i helgen, som arrangerades av Miljöförbundet Jordens Vänner.
När Mona skulle nämna några konkreta förslag på åtgärder för ökad klimaträttvisa, sa hon bland annat:
– Gratis kollektivtrafik, eller skattefinansierad kollektivtrafik snarare. Ingenting är ju gratis.
– Ska man tolka det som att Socialdemokraterna arbetar för helt skattefinansierad kollektivtrafik?, frågade journalister från tidningen Arbetaren.
-_ Jag arbetar för det i varje fall_, svarade Mona.
Detta är faktiskt mycket lovande!
Sweet! Då skulle jag inte behöva ruinera mig när jag besöker hufvudstaden 🙂
Juste att någon/några sossar faktiskt tenderar tillbaka till sina rötter.
Sossarna har varit folkpartister tillräckligt länge nu. Om hon håller fast vid det här (OM) så börjar de förtjäna att sjunga Internationalen igen. 😉
P
Jag ska rösta på sossarna 2010!
Vem har sagt att det bara är Sthml som behöver nolltaxa?
Jag skulle hellre vilja utöka subventioneringen av tandvården!
Vänligen, Ylan
>>Ylan
Det finns ingen motsättning där egentligen. På samma sätt som både kollektivtrafik och tandvård är främst finansierade med avgifter idag, så kan båda vara skattefinansierade och avgiftsfria imorgon! Skillnaden är att avgifter slår mot dom med låga inkomster. Skattefinansiera båda två, gärna genom en ny effektiv förmögenhetsskatt där man samarbetar internationellt!
7: Litar ni på Mona Sahlin? det gör i varje fall inte jag.
Men vafan! Ska jag som bor i Umeå betala skatt för att Stockholmarna ska få åka gratis buss och tunnelbana? Inte en chans i helvettet. Gör tunnelbanevagnarna till rullande reklampelare istället och gör biljetterna gratis genom reklamintäkter!
Pelle: Ett tips är att ta till sig information innan man börjar skrika. Om du bor i Umeå så betalar du inte landstingsskatt i Stockholm. Alltså så skulle du inte betala en krona om det blev avgiftsfritt här, däremot skulle du få åka gratis om du kom och hälsa på 🙂
Dessutom är reklam i tunnelbanan ett intrång i vardagen, precis som all reklam på allmän plats och bör användas jäkligt begränsat.