Vänsterpartisten Jan Strömdahl sitter i SLs styrelse och är nolltaxevän. Men i sin argumentation för öppna spärrlinjer så kommer han bort från de riktiga problemen och vill öka kontrollerna istället. Visst är öppna spärrar effektivare och trevligare, men problemet är de stigande biljettpriserna och det löser man inte genom att fortsätta jaga fattiga stockholmare i kollektivtrafiken. Strömdahl verkar helt ha missat det ökande våldet i tunnelbanan som beror på upptrappning av kontrollen. Kontrollerna kommer aldrig att bli självförsörjande därför att kostnaderna inte bara är löner utan också vårdkostander och rättsligt efterspel. Det finns inget radikalt i öppna spärrar om man samtidigt kräver fler kontroller. Lösningen måste vara sänkta biljettpriser och nolltaxa.
Gammal artikel (men någon går väl in här och läser då då)
Argumentera för att ta bort spärrar och öka kontrollerna är ju som att argumentera för att ta bort fartkameror och sen vilja öka antalet trafikpoliser. Det gör ju bara problemet 10 ggr värre.
Spärrar kan ju va lite jobbiga att komma förbi för en del – men tar man sig väl förbi, så är det ju lugnt sen. Kontrollanterna skapar ju problem under hela resan och ger en verkligt otrevlig miljö i kollektivtrafiken med mycket våld och grejer. Detta är ju mycket värre.