Highway to hell på SVT Debatt

Anna Nygård från Planka.nu skriver idag på SVT Debatt om det billobbyn kallar förbifarten, och det vi kallar Highway to hell:

Att nya vägar löser trängselproblemen är en myt som överlever trots att samtliga undersökningar som gjorts på området visar att det inte finns någon tänkbart bättre garanti för ökad biltrafik än fler vägbyggen.

Läs hela artikeln på SVT Debatt!

Hellre lämmel än roadkill

Vi har också äran att bli påhoppade i frågan av den regeringstrogna tidningen Svenska Dagbladet, i en osignerad ledare som heter Stockholmarna är inte lämlar

För det första kan man ju faktiskt tycka att det är mer lämmelbeteende att sitta i bilkö än att använda kollektivtrafik. Särskilt eftersom ledarskribenternas uppfattning om att köerna skulle försvinna om man bygger mer vägar är baserad på en myt, något som vi gått igenom i rapporten Highway to hell?

En del av artikeln kan faktiskt citeras lite längre:

Ibland vill människor åka från punkt A till punkt B, snarare än från hållplats X till hållplats Y. Kanske har de mycket att bära. Kanske har de storhandlat, eller också ska de till sopstationen med alla sorterade persedlar. Kanske har de köpt ett stiligt skåp på loppis som de tänker ta hem och våldföra sig på genom illa genomförd vitlasering. Kanske har de dåligt hjärta.

SvD:s uppfattning är alltså tydligen att Stockholms omfattande bilköer inte består av folk som transporterar sig till jobbet utan av folk som nästan aldrig tar bilen. Det tror inte vi. Vi tror att människor har ett behov av att ta sig fram, vilket bör mötas med en utbyggd avgiftsfri kollektivtrafik, men också att många problem kan lösas genom hållbar stadsplanering så att man kan handla i den egna stadsdelen, få sopor hämtade och varför inte få stiliga skåp hemkörda? Några få biltransporter för privat bruk är inte huvudproblemet, utan uppstyckningen av staden och ökandet av det vardagliga resbehovet till skolor och arbetsplatser.

Oavsett anledning så kommer de att göra sina val utifrån vad nuet kräver. Ja, till och med de som nyårslovade att leva mindre bilburet kommer att göra det. ”Bara idag, allt körde ihop sig, hinner inte annars…”

Det stämmer att nyårslöften inte kommer att rädda Stockholms trafiksituation. Och bygger vi infrastruktur för ökad bilism så är det just bilism som kommer bli det enkla valet. Men om vi istället satsar på kollektivtrafik, cykelbanor och en promenadvänlig stad så kommer valen att kunna bli annorlunda och dessa nyårslöften möjliga att hålla.

Läs mer:

highway

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *