Gräsrötterna i (s) vaknar till liv

DN rapporterar idag om ett antal motioner som inkommit till Socialdemokraterna i Stockholms årsmöte i helgen. Bland annat föreslås att trängselskatten skall bli inkomstbaserad samt att nolltaxa – med vissa förbehåll – skall införas i kollektivtrafiken. Den något originella modellen för nolltaxa i SL-trafiken som föreslås är att kollektivtrafiken skall vara gratis men att den ska beläggas med en trängselavgift i rusningstrafik. Hur de som står bakom motionen har tänkt sig att lösa detta rent praktiskt framkommer inte, men förslaget är knappast särskilt väl genomtänkt då en av de stora vinsterna med nolltaxa är alla pengar som kan sparas in på att avskaffa biljettsystemet och alla utgifter för dess upprätthållande. Trots detta är det glädjande att se att det inte bara är Mona Sahlin som förespråkar nolltaxa, utan att idén även börjar få fäste hos partiets gräsrötter. Intressant att notera är att miljöpartiet nu är det oppositionsparti som är minst drivande i nolltaxefrågan, en något oväntad utveckling kan tyckas.

Läs mer

1 kommentar

  1. Att ha nolltaxa men bara i ”Icke rusningstid” har ju dock flera problem: För det första så har man ju fortfarande kostnader för spärrar, biljettsystem osv. Något som man skulle slippa om man har nolltaxa dygnet runt men framför allt så känns det fel att dom som pendlar till t ex skola eller arbete skall betala medan nöjesåkarna på kvällar, helger och nätter får åka gratis. Dom som måste åka till skola eller arbete är ju dom som skulle vara i störst behov av nolltaxa. Det kanske vore bättre med t ex halva priset på alla färdbevis.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *