Kraftigt minskat antal sålda kontantkuponer och minskat resande är resultatet av prishöjningen den 1/3 i år. Det rapporterar tidningen Stockholm City idag. Inte mindre än 42% färre sålda kontantkuponger och 20.000 färre resenärer per dag än innan prishöjningen handlar det om. Antalet nöjda trafikanter i SL-trafiken har dessutom sjunkit från 53% till 50%. I slutändan handlar det också om minskade intäkter hos SL.
Att högre priser ger färre resande var det nog ingen annan är SL själva och landstinget som tvivlade på inför prishöjningen. Nu har vi svart på vitt att så också är fallet. På planka vill vi åter igen passa på att påminna om det mål SL har inför 2005;
Vision
SL ska erbjuda Europas bästa kollektivtrafik år 2005.
Marknadsmål
Resandet med SL ska öka. Fram till och med år 2004 ska antalet SL-kunder öka med 100 000, vilket innebär en ökning av antalet resor med 15 procent under en vanlig vardag. Nöjda kunder reser mer. Andelen nöjda kunder ska öka. Genom att erbjuda en attraktiv SL-trafik kan vi behålla våra nuvarande kunder och vinna nya.
Och vi har en väldigt enkel lösning för hur målet ska uppnås.
Nolltaxa! Nu!