Slopandet av enhetstaxan och införandet av sms-biljetter har hör och häpna lett till att fler plankar på bussen. SvD rapporterar till vår glädje att uppfinningsrikedomen hos Stockholms plankare har ökat som följd av krångliga kontrollsystem och dyra biljetter.
Folk tycker det har blivit för dyrt och krångligt. När enhetstaxan fanns var det ingen som bråkade. Priset på 20 kronor var enkelt, smidigt och värt resan, säger Anders Willgård, fackligt huvudskyddsombud.
Artikeln ger oss även en bekräftelse på hur smidigt det är att planka med sms:
Det är omöjligt att hinna se kontrollkod, datum och pris och därför också svårt att se om biljetten är manipulerad på något sätt. Och går man in på detaljer så blir det oftast tjafs med resenären, säger Ricardo Chamizo, busschaufför på Busslink.
Det gör att chauffören ändå låter det passera. Och när resenären väl kommit förbi chauffören finns det ingen risk att åka dit eftersom SL:s biljettkontrollanter numera lyser med sin frånvaro, säger Anders Willgård, som menar att betalningsmoralen har försämrats eftersom bussresenärerna vet hur liten risk det är med en biljettkontroll.
SL tycker att detta är ett problem, de fattar inte varför folk är mindre benägna att betala för sig när det blir dyrare och krångligare att köpa en biljett.
Vi tittar nu på hur vi ska få resenärer att återigen börja betala. Det kanske inte finns tillräckligt med automater eller information från SL. Men det kommer att ta tid eftersom det alltid finns personer som inte vill betala och anser att det är gratis att åka. Och det är svårt att fostra en hel grupp människor i Stockholm, säger Jeanette Hegedüs. trygghetsansvarig på SL.
Kära Jeanette, planka.nu tror inte att nån av alla de som trixar med sms-biljetter är särskild intresserad av att bli fostrad av dig och dina kompisar i SL:s styrelse. De flesta växer ju ifrån det där med handdukssnärtningar och liknande för att få det att svida i skinnet redan på mellanstadiet, så frågan är vem som är mogen uppgiften att fostra vem Dessutom anser vi inte att det är gratis att åka, för oss är det gratis att åka.
Läs mer
- SvD Många tjuvåker med sms
- Planka.nu Planka med sms
Det ät otroligt lätt att tillverka en sms-biljett som har rätt datum, rätt tid och dessutom ser ut att komma ifrån 72150. Det finns dock en daglig kod i den nedre delen av sms-biljetten. Denna kod saknar betydelse vid normal resa eftersom bussförarna inte heller känner till denna. Det är endast SL:s egna kontrollanter som vet denna. Efter redigering som innebär att man kan ändra precis ALLT i sms:et så ser biljetten helt ok. ut. Eftersom frekvensen av kontroller är så pass låg, kan den liknas vid att vara helt obefintlig. Vidare så även om man nu skulle få en 800:- en gång vart femte år så är det en billig resa.
Hela systemet med sms-biljett är en fullständigt teknisk miss och trafikbolagen vet inte vad de givit sig in på. När sms-biljetten kom tog de mig mindre än en minut att förstå hur lätt man ordnar till en sms-biljett.
Sparar nu 620:-/ månad och kliver lugnt på bussen varje dag. Kommer kontrollanterna (har inte hänt mig under 20 år) så kliver jag av.