From. 1:a April nästa år så höjer borgarna priset på månadskortet med 20 kronor till 620 kronor och slopar enhetstaxan. I budgeten man lagt öppnar man också för en höjning av bötesbeloppet för plankare i kollektivtrafiken. Borgarna vill höja bötesbeloppet från 800 kronor till 1200 kronor. Vi vill passa på att påminna vårt ljushuvud till finanslandstingsråd Chris Heister (m) att vägverket sa nej till högre böter än 800 kronor i samband med förra höjningen av priset på månadskortet. Det är nämligen så att bötesbeloppet ska stå i proportion till vad det kostar att åka. Och en höjning av priset med 20 kronor kan knappast motivera en höjning av bötesbeloppet med 400 kronor.
Att man sen motiverar höjningen med att trafiken ska bli pålitiligare är ju, som vi tidigare skrivit om, kvalificerat skitsnack.
Frågan är väl när våra mörkblåa ledare ska ta av sig skygglapparna, kliva ut i verkligheten och inse att plankningen inte stoppas genom höjda avgifter, utan genom nolltaxa. Höjda böter leder enkom till en mer konfliktfylld situation mellan kontrollanter och kontrollerade. Något som varken personalen eller resenärerna i kollektivtrafiken tjänar på.
Uppdaterad
Metro skriver om att borgarna flaggar för att priset på SL-kortet kommer att fortsätta höjas stegvis. Borgarna vill också införa zonindelning, inte bara på enkelbiljetterna utan även på SL-kortet. Varför de vill detta har de såklart svårt att motivera, men en inte alltför vågad gissning är ju att det handlar om att hålla förortsborna i förorterna. Om man jobbar och bor i förorten så får man ett ekonomiskt incitament att köpa ett kort som bara gäller i den zonen. På så sätt kan borgarna (såklart med hänvisning till individens fria val) få folk att hålla sig i förorten.
Läs mer
- Planka.nu Höjda avgifter leder inte till punktligare avgångar
- Stockholms fria tidning Dyrare SL-kort och hårdare tag mot plankare
- Punkt Se Så mycket dyrare blir din pendling
- Metro SL:s smyghöjning
- DN Dyrare straffavgift i tunnelbanan