Idag säger den borgerliga alliansen ja till trängselskatten på dn:s debattsida.
Men man säger samtidigt att pengarna ska gå till att finansiera kringfartsleder, inte till kollektivtrafiken som var tanken från början.
_På en enda punkt är alliansens besked tydligt och positivt det gäller beskedet att grundlagsutredningen nu får i uppdrag att hitta en formel där makten över trängselavgifterna förs ned på lokal och regional nivå.
I övrigt är beskeden förvirrande, motsägelsefulla och oroande._
Det säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län.
Trots att en överväldigande majoritet av länets invånare i opinionsmätningar krävt att överskotten från avgifterna ska satsas på de akuta behoven att förbättra kollektivtrafiken, signalerar de borgerliga nu att pengarna istället ska fonderas och användas för att bygga vägar. Vet de inte att pendeltågen inte håller tidtabellerna, att T-banan ofta står still och att pengar som gör spårtrafiken mera tillförlitlig även gynnar privatbilister, yrkestrafik och bussresenärer?
Borgarna som de senaste året gång på gång har gråtit ut i media över sossarnas antidemokratiska trängselskatter väljer alltså att behålla de och föra den antidemokratiska fanan vidare genom att påbörja fler idiotiska vägbyggen trots att det var sagt att pengarna skulle gå till kollektivtrafiken.
Nu signalerar alliansen att man ytterligare vill öka trycket mot Stockholms City. I sin artikel låser sig de borgerliga partierna i vägplaneringen dessutom tekniskt vid den extremt miljö- och stockholmsfientliga Förbifart Stockholm, en lösning som i sina hittillsvarande utformningar visat sig strida mot miljölagstiftningen och som syftar till att driva upp regionens transportarbete genom att glesa ut den à la Los Angeles. Genom att starta sin regeringsperiod med att fjättra sig vid Förbifart Stockholm som den enda möjliga utvecklingen sänder den nya regeringen en mycket oroande signal som knappast kan tolkas på annat sätt än att man tänker sätta miljöfrågan långt ned på sin prioriteringslista.
Avslutar Mårten Walllberg.
Mer vägar leder till ökad biltrafik, bättre kollektivtrafik leder till minskad biltrafik. Ett empiriskt belagt påstående som alla förutom vår borgerliga regering verkar ha förstått.