Söndagen den 1:a oktober så samlas planka.nu och Stockholms förenade pendlare på kafe 44 för att diskutera höstens aktiviteter. är du intresserad av att aktivera dig i någon grupp, vill du ha hjälp att starta upp ett eget projekt eller bara lyssna till vilka frågor vi kommer driva så är du välkommen från kl. 16 och framåt.
Kl. 16 håller vi i en skrivarworkshop där vi diskuterar och delar med oss av våra erfarenheter om hur man påverkar genom flygblad/pressmeddelanden/insändare osv.
Kl. 18 har planka.nu ett öppet planeringsmöte inför hösten där vi är intresserade av allas synpunkter och förslag på hur vi ska fortsätta kampen i kollektivtrafiken. Efter detta blir det pub med möjlighet att diskutera fler av de projekt som kommer startas under hösten. Varmt välkommen!
_Tid: 16-23
Plats: Kafe 44, Tjärhovsgatan 46 (t-bana medborgarplatsen)
Arr: Planka.nu & SFP_
Nedan följer en text att läsas innan för den som är intresserad av att vara med och diskutera på vårt planeringsmöte.
Nu när de senaste 32.000 flygbladen är slut och tusentals rosa klistermärken sitter uppe på stan har det blivit dags att bestämma oss för vilken väg vi ska gå i framtiden, och för att göra det är det bra att veta hur vi har arbetat på sistone.
Anledningen till att planka.nu fortfarande finns efter 5 år när mycket folk kommit och gått är (förutom att det självklart är en asbra kampanj) p-kassan som tvingat fram en konstant verksamhet. P-kassan är en del av plankas servicedel, dit man väl också kan räkna mycket av informationen på hemsidan ochKollektivtrafikombudsmannen. Servicedelen är viktig för att ge plankarna en känsla av att vi är många och att det finns folk som backar upp en. Problemet är att när servicedelen tar över så blir medlemmarna i p-kassan ungefär som kunder i Planka AB och det är samma halvdussin personer som jobbar på kontoret med färre och färre idéer för verksamheten.
Om vi istället vill få igång mer aktivitet så måste vi tänka på vad det är vi erbjuder. Att vara en aktiv plankare ska inte behöva betyda att man sitter på möten och håller på med administration utan att man styr upp egna flygbladsutdelningar eller har idéer som vi kan hjälpa till att genomföra, eller för den delen att sabotera dom nya spärrarna eller plocka bort barnvagnsgrindar. Bara en sådan enkel sak som att beställa klistermärken och sätta upp kan vara en ingång till planka-aktivismen, få en tidigare oorganiserad, oengagerad plankare att känna sig delaktig. Sen är det kanske lättare för honom eller henne att dyka upp på något mer seriöst arrangemang. En kommentarfunktion för hemsidans nyheter är också planerad.
Det som annars tar upp mycket av vår tid är opinionsdelen av vår verksamhet. Flygblad ska delas ut, affischer ska sättas upp och vi har varit duktiga på att dyka upp på möten som haft med kollektivtrafik att göra och intervenera. Frågan här kanske är vad det är för budskap vi vill ha ut och vilka den främst ska vända sig till? Vi känner det senaste flygbladet var en bra avvägning med först jämförelsen med hur mycket av sin inkomst politikerna betalade, sedan dom korta argumenten för nolltaxa och till sist dom uppviglande seriestripparna. Iallafall var det mycket bättre än kampanjen Vi vill betala! som så här i efterhand verkar väldigt defensiv.
Vi kommer ta med oss tidigare material och snacka igenom vem som verkar vara målgruppen och vilka det är vi vill nå. Plankare och folk som kan tjäna på nolltaxa obviously, men den gruppen är knappast enhetlig. Vilka anpassar vi oss efter? Vår fördel är att vi har råd att göra propaganda ordentligt. Bestämmer vi oss för att köpa 10 000 läppcerat med Planka.nu på allas läppar så är det lugnt. Sen kan man ju diskutera om det är rätt väg att gå, och det är där vi vill ha din åsikt!
En annan sak som vi påbörjat tidigare är folkrörelsedelen som började med turnén hos fackförbunden där vi träffade bland andra busschaffisar och pratade om vilka vi är och vad vi kan ha för gemensamma intressen med dom. Sedan fanns ju också Initiativet För Nolltaxa som tyvärr inte blev mer än ett möte för att starta någon form av nolltaxerörelse i Stockholm. Det finns säkert utrymme att jobba mer i dom här banorna om vi vill.
För själva plankningen i Stockholm är betalvärdarna eller guljackorna ett rätt stort problem. Vi tror att SL har rätt i att plankningen minskat på grund av dom, därför att det är en stor psykologisk tröskel att riskera ett tjafs med dom när man ska åka tunnelbana. Vi har hittills gjort rätt där; agerat lite som plankarnas fackförening och försökt få fram att guljackorna inte har rätt att stoppa folk. Mycket riktigt har guljackorna i många fall blivit väldigt beskedliga och det kan vi iallafall till en del ta cred för. Dessutom har dom skenande kostnaderna för övervakning och spärrar blivit enorma, vilket är ett bra slagträ i debatten. Men vad blir vårt nästa steg? Kan man försöka ta kontakt med guljackorna eller fixa flygblad speciellt till dom? är det värt att försöka den vägen med väktare?
Söndagen den 1 oktober så kommer vi diskutera dom här sakerna och ha en massa sjysta idéer för att planka.nu ska fortsätta vara ökänt.