Samtidigt som SL driver sitt korståg mot graffitin vidare satsar man helhjärtat på en annan form av offentlig utsmyckning, nämligen reklam. Med fler reklammålade tågvagnar, reklam på TV-skärmar i bussar och vagnar och kommersiella jippon på stationerna vill SL öka intäkterna.
Frågan om offentlig reklam, särskilt inom SL-trafiken är och har länge varit kontroversiell. Samtidigt som reklamen alltid haft en del i kollektivtrafiken och på sätt och vis är en del av stadens kulturarv har det alltid varit viktigt att värna om att bibehålla reklamfria ytor och att inte låta reklamen ta över det offentliga rummet. Men det är principer som tycks vara på väg att överges i jakten på mer intäkter. Idag kommer två procent av SL:s intäkter från reklamen.
Frågan är vem som ska ha rätt att bestämma hur vårt offentliga rum ser ut. Att låta reklamen få för mycket utrymme är att sälja ut stadsbilden till de som har råd att betala för att bestämma vad vi ska titta på när vi reser till och från jobb och skola. Samtidigt har SL en historia bakom sig med ett hårdnackat motstånd mot graffiti och andra ambitioner att utsmycka det offentliga rummet utan att betala för sig.
Vi tycker att en utveckling mot en allt mer kommersialiserad stadsbild är problematisk och SL har ett stort ansvar i att väga intäkter mot stadsmiljö och frågan om hur vårt offentliga rum ska se ut.
Läs mer
- Svenska Dagbladet SL storsatsar på nya reklamytor
- Svenska Dagbladet Frågan är hur mycket reklam resenärerna tål
- Svenska Dagbladet SL kan dra in betydligt mer
- Reklamsabotage
- Vinnarna i guldomeletten
- Gatukonst.com
- Underground Productions Snyggaste graffarblaskan
- Grön Ungdom Clear Channel smutsar ner det offentliga rummet!