Mattias Goldmann, från den ”gröna liberala” tankesmedjan Fores, har en egen liten vendetta mot nolltaxa. Samma text har publicerats i Dalademokraten, sen i RT Forum men när debatten kom till Örnsköldsviks Allehanda, så kände vi att det var dags att sätta ner foten genom en replik.
Att debattera fri kollektivtrafik – eller kollektivtrafik över huvud taget – är något vi gärna gör. Ju högre nivå på debatten desto bättre, och finns det nya invändningar så är det ju spännande. Den här gången byggde det mest på myter, tyvärr.
Framför allt myten om att nolltaxa bara skulle locka cyklister och gångtrafikanter. Det motsägs av de faktiska exemplen på nolltaxa som finns. Men frågan är viktig: vårt mål är inte att alla ska åka kollektivtrafik så mycket som möjligt, utan att bryta trafikmaktordningen. Det betyder att det också behövs satsningar på cyklism och underlättande för gångtrafikanter. Och dessutom: ett samhälle där vi inte tvingas resa så mycket. Mer tillgänglighet istället för till exempel påtvingade skolval som ökar pendlingen.
Var uppgifterna kommer ifrån har vi ännu inte fått svar på:
@mattiasgoldmann Vilken utvärdering använder du för argumentet om vilka grupper som börjat resa mer?
— Planka.nu (@plankanu) February 11, 2016
Håller med om allt ni skriver till 100 % !
Finns inget argument i överhuvudtaget för att kollektivtrafik inte ska vara gratis.
Men två argument FÖR som är obestridliga:
– Miljö
– Social rättvisa