Landstingets nya moderata trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm börjar sin karriär på posten med att avskaffa enhetstaxan till nyår, återinföra zondifferentierad taxa och lovar nu också att tågen och bussarna ska börja komma i tid. Till SVT:s ABC-nyheterna säger han i tisdags 7/11 att för att få en fungerande kollektivtrafik måste man också höja priset på kortet. Med andra ord försöker han göra kopplingen att högre avgifter leder till att tågen går i tid.
Vid första anblicken kanske det låter logiskt, men högre avgifter och att hålla avgångstiderna har i dagens SL-trafik ingen direkt koppling till varandra. Sedan SL och landstinget lagt ut driften av kollektivtrafiken på enteprenad är det inte längre landstingets eller SL:s uppgifter att serva tåg, räls eller att köra tågen. Enteprenörerna får en genom upphandlingen förutbestämd summa pengar av landstinget för att utföra sitt uppdrag. Och den som klarar av att göra det billigast får normalt uppdraget. Att landstinget får in mer pengar från SL-trafikanterna ger alltså inte mer pengar till enteprenörerna hos vilka det yttersta ansvaret för att tåg och bussar fungerar.
Men genom att göra den kopplingen försöker Wennerholm legitimera höjningen av avgifterna i SL-trafiken. Pengar som snarare kommer att gå till att sänka landstingsskatten än till satsningar på fungerande SL-trafik. Tvärtom tjänar SL pengar på att enteprenörerna inte sköter sig genom att de tvingas böta till SL när de inte klarar av att sköta trafiken enligt vad upphandlingarna bestämmer.
Problematiken ligger i stor grad i att man släppt in vinstintressen i kollektivtrafiken. Det ligger inte i enteprenörernas intresse att sköta kollektivtrafik, utan att mjölka ut pengar till aktieägarna. Det vet Wennerholm naturligtvis om, och vad det egentligen handlar om är en omfördelning av resurser från fattiga till rika. Klassisk borgerlig omfördelningspolitik med andra ord.
Läs mer
- ABC-nyheterna Tisdag 7/11 17.55-sändningen
- planka.nu Mot vinstintressen i kollektivtrafiken